home

Opbouw nieuwe Zodiac Pro 750

In opdracht van klant




Een paar weken geleden hebben we aan een klant een nieuwe Zodiac Pro Classic 750 RIB verkocht. De RIB is nieuw besteld in de kleurstelling grijze romp en zwarte tubes met rode accenten.

Aangezien deze RIB best dik moet worden aangekleed met diverse opties en accessoires leek het ons leuk om dit hier bij te houden.

Hier een kleine greep uit de diverse accessoires en opties die we gaan monteren:

  • Suzuki DF300APX buitenboordmotor met 'fly by wire' technologie
  • Grote brede T4 console met zitbank voorop
  • 2 Jockey seats achter console
  • RVS rolbeugel
  • RVS skipaal
  • RVS zwemtrap
  • LED navigatieverlichting
  • LED onderwaterverlichting
  • LED kuipverlichting
  • Xenon zoeklamp met joystick op console
  • Garmin plotter
  • Roswell audio, bestaande uit 4 high end luidsprekers, 1 subwoofer van 10'', 2 versterkers en bluetooth module
  • LED ringen achter alle luidsprekers
  • Pega 2300kg tandemas trailer

En nog veel meer.

We zullen hieronder met foto's steeds een update doen.
 

Update 24-06-2016

Vandaag is de kale boot binnengekomen. Console, rolbar, skipaal etc komen volgende week en dan kan de bouw beginnen.

We hebben wel al diverse kleine zaken binnen, zoals LED verlichting, schakelpaneel, onderwater verlichting etc, en ook de jockey seats zijn er. In de boot staan nu alleen de onderkanten maar er komen nog RVS rugleuningen en uiteraard zittingen op.
 

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 27-06-2016

Vandaag zijn console en skipaal binnengekomen. Het console is met zijn breedte van 1.10 meter echt flink maar zal niet misstaan in de grote kuip van de 750.
 

foto #1

Update 28-06-2016

Vanavond een klein beginnetje gemaakt. Rest van de delen zijn nog niet binnen, maar voor het idee alvast de 2 onderwaterlampen in de spiegel gezet. Ze lijken niet groot maar deze 2x 6 blauwe LED's zijn zéér fel en zullen op helder water voor een mooie felle blauwe gloed achter de boot zorgen.

En ook het eerste dingetje in de console gezet, namelijk de schakelkast. Deze is 'fly by wire' en dat wil zeggen dat er geen mechanische schakel of gaskabel aanzit maar dat dit elektronisch en dus zéér licht gaat. Dit is standaard bij de grote Suzuki en Yamaha motoren.
 

foto #1foto #2foto #3

Update 30-06-2016

Vandaag is ook de RVS roll bar binnengekomen. Nu is het wachten alleen nog op wat audio dingetjes en dan kan het serieuze werk beginnen. We zijn wel al wat verder met het opbouwen van de console:
 

foto #1foto #2foto #3

Update 02-07-2016

Vandaag weer wat verder.

De console is inmiddels zo goed als klaar. De set Roswell speakers is gemonteerd, samen met de LED ringen. Gat voor de subwoofer zit er ook in maar die monteren we pas als laatst. Ook het bedieningspaneel voor het zoeklicht (met een bereik van maar liefst 800 meter!) zit er ook in.

Verder hebben we ook nog de RVS roll bar en skipaal gemonteerd.
 

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 04-07-2016

Vandaag vooral druk geweest met alle bedrading en regeleenheden van de motor, startonderbreker en instrumenten uitzoeken.

Wel hebben we de motor gemonteerd en de bedrading netjes door een slang naar binnen gelegd.
 

foto #1

Update 05-07-2016

Vandaag zoeklicht en toplicht op de RVS beugel gemonteerd. Het wachten is nu nog op de bedrading set voor de audio en 2 speakers en dan kan alles worden aangesloten.

Wel zijn we alvast begonnen met bedrading trekken vanaf alle al gemonteerde delen naar de plek waar de console moet komen. Leuke hiervan is dat we al wel het één en ander kunnen testen.
 

foto #1foto #2foto #3

Update 07-07-2016

Vandaag vooral bezig geweest met schakelaars, bedrading, zekeringkast e.d. in console aan te sluiten.  Morgen komen als het goed is écht de laatste audio delen en de audio wiring kit. Zodra die kabels van de accu naar de plaats van console getrokken zijn kan de console erin en kan het echte aansluiten beginnen.

Ook hebben we vandaag de jockey seats in elkaar gezet. Zodra console gemonteerd is kunnen deze er ook in.
 

foto #1foto #2

Update 08-07-2016

Vandaag eindelijk laatste audio spullen zoals bekabeling en nog een set speakers binnengekregen.

Na het trekken van de laatste kabels onder de vloer door (vooral voor de audio) hebben we de console in de boot gehesen. Ook even de jockey seats er los bijgezet voor het beeld.

Nu kan het aansluiten beginnen!

Zoals op de foto te zien is zijn de LED ringen en de LED kuipverlichting al werkend.

Meer na het weekend!
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5

Update 13-07-2016

Vandaag weinig foto's gemaakt. Boot is zo goed als klaar, alleen nog alle bedrading in console netjes maken, boot schoonmaken en op trailer leggen. Ook is de zeilmaker langsgeweest om een consolehoes in te meten.

En de trailer is vandaag binnengekomen. Een Pega V-Liner 2300.
 

foto #1

Update 14-07-2016

Hij is klaar om proef te varen!

Boot ligt inmiddels netjes op trailer en heeft ook al aan de kraan gelopen. Alles werkt naar behoren dus klaar voor de proefvaart. Daarvan uiteraard ook weer foto's en filmpjes!

En omdat we erg nieuwsgierig waren hoeveel licht al die LED ringen en lampen nu precies geven hebben we 'm binnen neergezet met het licht uit. Resultaat is echt geweldig!

 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7foto #8

Update 15-07-2016

Vandaag de consolehoes binnen gekregen van de zeilmaker
 

foto #1

Update 18-07-2016

Afgelopen vrijdag 1e testvaart gehad en dat ging goed. Topsnelheid nog niet gehaald i.v.m. een te kleine propeller.

Ook de motorhoogte is niet optimaal. Die zou voor snelle bochten lager moeten hangen en voor hard varen wat hoger. We gaan daarom na overleg met de klant een hydraulische lift tussen motor en boot plaatsen. Die maakt het mogelijk om de motor tijdens het varen verticaal te verstellen.

De lift is besteld in de VS. Zodra deze binnen is volgt er weer een update.

Hier wel een paar plaatjes van de proefvaart.
 

foto #1foto #2

Update 23-09-2016

Wat later dan gepland maar de lift is geplaatst.

We hebben de lift laten poedercoaten in rood zodat ie mooi bij motor en boot past. In de boot zit een hydraulische pomp die via een schakelaar naast de gashendel te bedienen is. Ook zit er een LED indicator in het dashboard waarop je precies kunt zien in welke positie de lift staat.

Met de lift helemaal naar beneden kunnen nu snelle scherpe bochten gemaakt worden zonder dat er cavitatie ontstaat. Door de lift tijdens het accelereren steeds een beetje omhoog te doen blijft de boot nu zeer stabiel en worden hogere snelheden bereikt. De propellermaat kon daardoor omhoog van 15x21 naar 16x23.

Al met al een mooie en zeer nuttige toevoeging op deze dikke combinatie, en doordat de weerstand verminderd wordt als de motor omhoog gaat komt het ook nog eens het brandstofverbruik ten goede.