home

LPG



* Pas op voor 'namaak'!!
Er is momenteel een (auto) LPG-inbouwbedrijf in Nederland dat adverteert met teksten van onze website! Deze inbouwer biedt LPG systemen aan voor een paar honderd euro minder dat wij. HELAAS hebben wij al veel klanten gehad die bij dit bedrijf een LPG mixersysteem hebben laten inbouwen en daarna absoluut niet tevreden waren over de prestaties. Dit kwam door gebruik van verkeerde (goedkopere) onderdelen! Uiteraard konden wij door het installeren en vervangen van bepaalde onderdelen deze installaties aanpassen, maar hierdoor was de klant uiteindelijk een stuk duurder uit dan wanneer hij meteen zijn boot bij ons had gebracht!* 


De specialisten van Midland Watersports zijn in 1969 als eerste begonnen met het ombouwen van motorboten met benzine-motoren voor het gebruik van vloeibaar gas. LPG

LPG is een mengsel van propaan en butaan,het bekende autogas. Ook het gebruik van zuivere propaan is mogelijk, zij het dat de verbrandingswaarde hiervan iets lager ligt.

 Wij zijn leverancier van de volgende merken:

  • Impco
  • Prins VSI (injectie)
  • Vogels VGI (injectie)

Naar gelang uw wensen en de mogelijkheden met uw in- of outboard stellen wij voor u de juiste installatie samen.

Grofweg zijn er 2 soorten installaties te onderscheiden:

1: Impco mixersysteem

Dit syteem kan worden gemonteerd op motoren met carburateur, monopoint benzine injectie, en ook op motoren met multipoint benzine injectie.

Bij een carburateurmotor kan dit systeem naar wens monovalent (alleen LPG) of bivalent (LPG en benzine) worden uitgevoerd. Dit systeem is door ons ontwikkeld en hier wordt een hoog vermogen mixer (Impco 425) gemonteerd op een in eigen huis gefabriceerde arm. Dit is niet te vergelijken met de mixerarmen die je op auto's tegenkomt! Als u een (goedkopere) automixer zou monteren kost dat u veel vermogen.  

Ook kleinere buitenboordmotoren met carburateur kunnen van een speciale kleine mixer worden voorzien. Dit gebeurd alleen niet veel omdat de kosten van de installatie vaak niet afwegen tegen de besparing op de brandstof.

Carburateurmotoren met (heel) veel vermogen kunnen ook prima op LPG lopen. Er zijn de kosten voor de installatie dan wel wat hoger, omdat er simpelweg meer LPG delen nodig zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is de motor in onze eigen Checkmate. Daarvan kunt u hier de ontwikkelingen bekijken. Daar staat ook de nodige informatie over LPG installaties voor hoge vermogens.

Hieronder wat voorbeelden van motoren met een Impco mixersysteem.

foto #1foto #2foto #3

2: LPG dampgas injectie syteem (multipoint)

Omdat ook de ontwikkeling van bootmotoren de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen (geavanceerde elektronica,Lambda-sondes, katalysatoren en diverse milieurestricties) worden de jongere inboard motoren uitgevoerd met een zeer geavanceerd LPG injectiesysteem van Prins of Vogels. Deze systemen zijn altijd bivalent.

Hieronder een aantal voorbeelden van boten met een LPG injectie systeem.

 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7foto #8foto #9

Steeds meer mensen kiezen dankzij de huidige benzineprijs voor LPG, maar er zijn nog meer redenen om op LPG te varen;

  • Veel lagere belasting voor het milieu
  • Geen geknoei met benzine (minder kans op brand)
  • Langere levensduur van de motor door de veel schonere verbranding
  • Langere standtijd van motorolie                                                                                                                                                                                                                                                                              


LPG tanks
Boten die altijd getrailerd worden kunnen worden voorzien van vaste tanks en buitenvulling. Voor boten met een vaste ligplaats worden de stalen wisseltanka geleverd. De inhoud van deze tanks is 40 liter bruto per tank (c.a. 32 liter netto) en wij leveren deze in 2 modellen,
namelijk de 'sledetank' (links) en de zogenaamde 'melkbus' (rechts). Deze tanks hebben beiden een buitendiameter van 30cm (zonder appendages). De lengte van de sledetank is 68cm, de lengte van de melkbus is 72cm.

 
 

 

 

 

 



Deze tanks zijn goedgekeurd en mogen bij het tankstation worden gevuld. Meestal worden er bij grotere motoren 2 of meer tanks gebruikt.
Met de levering van de lichtere kunststof tanks zijn we uit veiligheidsoverwegingen gestopt.

LPG Keuring
Veel verzekeringsmaatschappijen willen een boot op LPG alleen all-risk verzekeren als er door ons een keuringsrapport is afgegeven en deze keuring jaarlijks wordt herhaald. Dit om zeker te zijn van een goed werkende en vooral veilige installatie. De kosten van deze keuring zijn € 50,-.

Neem voor de prijzen en mogelijkheden voor uw boot gerust eens contact met ons op.