home

496 Stroker big block met 600 pk

De bouw van een 8,1 liter V8 met 600+ pk op LPG!

 

Dit is onze Checkmate Senator. Van dit type zijn minder dan 100 stuks gebouwd, en met een lengte van iets meer dan 6 meter in combinatie met een MerCruiser 7,4 liter van 330 pk haalde deze boot al een behoorlijke snelheid.

Deze boot is eind 2008 door ons gekocht voor eigen gebruik. De boot was nogal verwaarloosd en heeft in de winter van 2008/2009 een grondige renovatie ondergaan. Hierbij is de boot compleet gestript en is alles wat kapot, slecht of beschadigd was gerepareerd of vervangen. Ook motor en staart zijn  toen gedemonteerd en zowel optisch al technisch in nieuwstaat gebracht.

Natuurlijk loopt de boot op LPG (de boot is natuurlijk ook een soort visitekaartje). Het benzinesysteem is compleet verwijderd en de carburateur is vervangen door een 'gascarburateur'. Hierdoor is het vermogensverlies zo goed als weg. Voorin zijn 2 LPG tanks van 80 liter per stuk geplaatst. Dit komt de gewichtsverdeling weer ten goede. 

Nu was deze boot op zich al redelijk bijzonder, maar we wilden er toch iets unieks van maken. De boot was origineel al voorzien van een Bravo I staart dus een motor van 600+ pk moet hij makkelijk aankunnen.

Dus besloten we om zelf een speciale motor te bouwen.

De bedoeling was dat we zouden beginnen met een oud en kapot onderblok van een andere 7,4 liter (454 CID) V8 motor. Echter, na wat inspectiewerk is dit onderblok bij het oude ijzer gegaan en is er een nieuw 454 -of 7,4 liter- GEN V onderblok uit de VS gekomen. Dit onderblok is vervolgens voorzien van een zeer nauwkeurig uitgebalanceerde Scat Racing gesmede 'stroker' krukas zodat de cilinderinhoud wordt vergroot naar 496 CID (8,1 liter). Vervolgens is het blok opgeboord naar 3e overmaat en zijn er tal van 'snelle' onderdelen gemonteerd.

Hieronder kunt u de vorderingen, testvaarten, ups, downs en verdere werkzaamheden volgen:



 

Update 26-01-2010

Vandaag eindelijk een begin gemaakt. We zijn begonnen met het onderblok. Dit is in origineel MerCruiser Racing Blue gespoten. Ook hebben we meteen de aluminium carterpan meegespoten. Hier het resultaat:

 

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 02-02-2010

Vandaag de zuigers+pistonpennen  uitgewogen. We begonnen met een verschil van meer dan 6 gram tussen de zwaarste en de lichtste. Na veel vijlen-draaien-vrezen en wegen zijn de maximale verschillen nog maar 0,4 gram.    g      hhhj

De krukas was al gebalanceerd en de drijfstangen uitgewogen. Als alle inwendige delen perfect in balans zijn dan zal de motor veel rustiger en mooier lopen. Ook kunnen gebalanceerde motoren hogere toerentallen aan en theoretisch zou de inwendige slijtage veel minder moeten zijn.

De krukas met drijfstangen wordt ook gebalanceerd. Als alle inwendige delen perfect in balans zijn dan zal de motor veel rustiger en mooier lopen. Ook kunnen gebalanceerde motoren hogere toerentallen aan en theoretisch zou de inwendige slijtage veel minder moeten zijn. Echter kunnen we aan het onderblok niet veel meer doen tot de krukas weer terug is.
 

kjjjjln
 

foto #1foto #2

Update 05-02-2010

We kunnen aan de slag! Vandaag zijn de onderdelen uit Amerika binnen gekomen om van dit onderblok een complete motor te maken.

We gebruiken hier een inlaatspruitstuk voor 2 carburateurs. Dit i.v.m het LPG systeem. Een LPG carburateur kan namelijk maximaal zo'n 350 pk aan. Vandaar dat we er voor deze Set-up 2 gebruiken. Dan is het brandstofsysteem goed voor zo'n 700 pk en zitten we voor de beoogde 500+ pk altijd goed. Natuurlijk komen er straks ook 2 verdampers, 2 afsluiters en 2 bufferpotjes in de boot te zitten.

 
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7foto #8

Update 06-02-2010

Vandaag hebben we een beslissing gemaakt over de kleuren van de onderdelen. Natuurlijk is blank aluminium mooi als het nieuw is, maar door het vocht slaat het al snel wit uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus hebben we besloten om het inlaatspruitstuk ook MerCruiser blauw te spuiten. De alu cilinderkoppen worden in een speciale blanke lak gespoten en daar komen dan later de gepolijste aluminium klepdeksels op die op de huidige motor zitten. Als de motor straks klaar is halen we de boot uit de stalling en de huidige motor eruit zodat we alle aanbouwdelen (Dynamo, Stuurbekr. pomp, Impellerpomp, vliegwielhuis enz) over kunnen bouwen. Al deze aanbouwdelen zijn nu zwart, maar die worden straks natuurlijk ook blauw.

De LPG carburateur/mixer wordt gebruikt in combinatie met holley gaskleppen. Nu is er maar 1 type gaskleppen dat onder zo'n carb kan, en dat type past niet rechtstreeks op een dubbel inlaatspruitstuk... Dus hebben we zelf een verloop-plaat gemaakt uit een plaat aluminium. Hieronder zie je het eindresultaat en we hebben er ook alvast 1 mixer opgezet. de 2e mixer wordt de mixer die op de huidige motor zit (dezelfde uiteraard) dus die komt er later pas op. 

 

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 16-02-2010

Stukje opbouwen. Als eerste monteren van de nokkenaslagers en de nokkenas. Dit omdat de nokkenaslagers het makkelijkst van onderaf gemonteerd kunnen worden en dat kan dus het beste als eerste.

Hieronder zie je de motor ondersteboven aan de bok met 1 van de 5 nieuwe nokkenaslagers. De nokkenas wordt tijdens de montage ingesmeerd met een speciaal vet dat met de nokkenas wordt meegeleverd. Dit vet is van levensbelang voor het inlopen van de nokkenas op de hydraulische klepstoters. Zodra de motor voor het eerst gestart wordt moet het toerental meteen boven de 1500 RPM gebracht worden, en 20 minuten worden vastgehouden. Dat is de inloopprocedure voor de nokkenas en daar is dat rode vet voor nodig. 

foto #1foto #2

Update 05-03-2010

Vandaag hebben we alle zuigers met drijfstangen weer in de motor gemonteerd. Daarna hebben we de hoog-volume oliepomp en toebehoren erin gezet en vervolgens de carterpan definitief gemonteerd inclusief nieuwe pakkingen en keerringen. Ook de distributieketting met tandwielen en het distributiedeksel zitten er inmiddels weer op.
 
Nu is het onderblok voor het grootste gedeelte klaar. Om een beeld te krijgen van hoe het totaalplaatje er straks uit gaat zien hebben we de cilinderkoppen en het inlaatspruitstuk er even los op gelegd. Ook daarvan natuurlijk even een foto gemaakt.

 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5

Update 27-03-2010

Afgelopen week zijn eindelijk de goede koppakkingen uit de VS binnengekomen. De vorige waren te dik en daarvan wordt de compressie lager en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

We hebben nu koppakkingen genomen die in ingedrukte (gemonteerde) toestand een stuk dunner zijn. De compressieverhouding komt  hiermee straks uit rond de 10,5:1. Even ter vergelijking: een standaard MerCruiser 7.4 liter heeft 8.7:1 dus dat is een aanzienlijke vooruitgang.

Afgelopen donderdag hebben we de boot uit de stalling gehaald en we hebben meteen vanmiddag de huidige motor er even uitgelicht. Nu staan beide motoren naast elkaar op de bok en kan het overbouwen beginnen. De cilinderkoppen en inlaat zijn inmiddels ook voor vast op de nieuwe motor gemonteerd.

Enige probleem is dat de nieuwe motor Mercury racing blue is en de 'oude' is zwart... dat betekend dus wel dat we dingen als dynamo, stuurbekr.pomp, poulies enz eerst blauw moeten maken voor het gemonteerd kan worden.

Het zwarte blok op de foto's is de 'oude' motor. De aluminium klepdeksels komen ook op de nieuwe motor te zitten. Ook hebben we een foto gemaakt van de huisgemaakte verbinding tussen de 2 throttle bodies.
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6

Update 18-04-2010

Na 2 weken van overweldigende drukte (en dus geen tijd voor dit project) werd het toch hard tijd er maar weer eens mee verder te gaan. Nu de zon begint te schijnen worden we ons er steeds meer van bewust dat de tijd begint te dringen. Het plan is om de boot op 4 juni klaar te hebben, en om deze dan te 'presenteren' op de megameeting van het Sportbotenforum(.nl)

Maar goed, de motor is na gister en vandaag nu toch echt bijna klaar. Het linker uitlaatspruitstuk, de stuurbekrachtigingspomp en dynamo moeten nog gemonteerd (de dynamo en wat klein spul zijn inmiddels ook al blauw gespoten) en dan kan de motor op een speciale bok voor het eerst gestart worden (hiervan komt uiteraard een filmpje). Dan zullen we eerst de inloopprocedure van de nokkenas doorlopen en de ontsteking en mixers afstellen. Als de motor dan helemaal goed loopt en vrij is van lekkages e.d. kan hij (nadat we nog wat kleine reparaties aan stuurhuis en staartstuk hebben uitgevoerd) in de boot worden geplaatst.

Hieronder nog wat foto's van hoe de motor er nu bijstaat:

 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7

Update 25-04-2010

Vandaag motor eindelijk zover afgemaakt dat ie kan proefdraaien. Hij staat nu op een tafel vast, zodat we hem met een accupack en de tuinslang (voor de koeling) erop kunnen starten. Ook hebben we professorisch een verdamper en afsluiter op de tafel gemonteerd zodat we daar een losse gastank op aan kunnen sluiten. Nu kunnen we dus op deze manier de inloopprocedure van de nokkenas doorlopen, ontsteking e.d afstellen en alles op lekkages controleren.

In de boot komen overigens 2 verdampers.

Hieronder nog wat foto's van hoe het er nu bijstaat:

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 26-04-2010

Hij doet 't!

Natuurlijk zijn er nog wat kinderziektes op te lossen, maar hij loopt echt goed! Oliedruk 4 bar bij stationair toerental is ook prachtig. Nu kunnen we ons richten op de overige kleine werkzaamheden aan staart en stuurcilinder en dan kan de motor na wat kleine aanpassingen weer gemonteerd worden.

Hieronder een kort filmpje van de draaiende motor:

Update 20-05-2010

Na wat kleine veranderingen en aanpassingen aan de motor ligt ie er nu ein-de-lijk weer in! De bedoeling was om eerst de stuurcilinder nog te reviseren (lekte olie) maar wegens tijdgebrek hebben we via 1 van de collega's een goed gebruikt exemplaar bemachtigd. Dus die hebben we eerst gemonteerd en vervolgens de motor weer in de boot gemonteerd. Daarna de motor 'uitgelijnd' zodat ie precies midden voor het gimball-lager staat, en de staart dus gemonteerd kan worden.

Er is nog niets aan de motor aangesloten, dat hopen we later deze week te doen. Wel hebben we de verdamper uit de boot gehaald, een mooi beugeltje gelast en daar dus twee verdampers op gemonteerd. foto's:
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5

Update 24-05-2010

Afgelopen zaterdag de meeste aansluitingen weer aangesloten. Enige wat nog moet gebeuren is 2 slangen van de verdampers naar mixers monteren en de 2 draden voor de trimmeter weer aansluiten. Dan is de motor zover klaar. Daarna nog de motorkap aanpassen aan de (ietwat) hogere motor en het staartstuk (na een kleine reparatie) weer monteren. Ook hebben we een 'handleiding' voor evt. passagiers op de achterkant geplakt. Hier nog wat foto's van hoe het er nu bijstaat:

foto #1foto #2foto #3

Update 31-05-2010

Afgelopen weekend en vandaag erg druk geweest met dit project en de boot is inmiddels klaar voor een proefvaart!! Afgelopen zaterdag de laatste aansluitingen gemaakt en afgelopen vrijdag zijn eindelijk ook de luchtfiltertjes binnen gekomen uit de USA. Staartstuk is gerepareerd en gemonteerd en de boot is inmiddels weer volledig in elkaar gezet. Foto's van het eindresultaat zijn er nog niet, maar wel een foto van de gemonteerde motor met de luchtfilters en van de aangepaste motorkap. De uitsparing in de motorkap is inmiddels ook in dezelfde kleur als de rest. De uitsparing is ongeveer 4cm diep en zoals je op de foto's ziet zie je daar aan de buitenkant niets van.

Ook is er nog een filmpje geschoten vandaag:

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7

Update 26-07-2010

Wegens overweldigende drukte staat dit project momenteel even stil. We hebben wel 1 proefvaart gemaakt en de cijfers daarvan zien er veelbelovend uit...
er zitten helaas nog wel wat 'kinderziektes' in, maar aangezien we uitgaan van een max toerental van 6000RPM (met de juiste prop uiteraard) is 93 km/h op GPS bij 3800RPM toch al niet verkeerd lijkt ons...

Als we weer tijd hebben om er wat aan te doen komt dat hier uiteraard te staan.

 

Update 30-09-2010

Ok na lange tijd eindelijk weer eens een update.

De motor is sinds de vorige keer weer uit de boot gehaald. Dit voor de nodige aanpassingen, zoals een setje Scorpion Roller rockers. Dit zijn tuimelaars, maar dan van aluminium en voorzien van een lager op het scharnierpunt en een lager bij de klepsteel. De originele stalen tuimelaars scharnieren op een sleufgat (ze schuiven dus op het scharnierpunt en over de klepsteel). Doordat de 'Roller rockers' gelagerd zijn lopen ze dus een stuk lichter en zijn er in dit punt ook geen spelingen meer. Theoretisch win je op deze manier 15 pk. Een set roller rockers is dus eigenlijk onmisbaar op een motor als deze. Bovendien gebeurd het bij een big block weleens dat de stoterstang naast de tuimelaar schiet en daar hebben we nu dus ook geen last meer van.

Ook de Edelbrock Performer nokkenas heeft plaatsgemaakt voor een Comp Cams X-Treme Marine nokkenas. Deze is nog wat heftiger en speciaal voor marinemotoren. De Edelbrock voldeed niet omdat deze onderin echt tekort kwam. Nadeeltje is wel dat deze nokkenas straks eerst weer de inloop-procedure moet doorlopen.

Na het monteren van de roller rockers kwamen we er achter dat de aluminium klepdeksels niet meer passen. Deze blijken nu te laag... Gelukkig hadden we nog een setje (stalen) hoge klepdeksels liggen! Deze hebben we laten stralen en ook Mercury Racing Blue gespoten. Vervolgens voorzien van een 'eigen opdruk' (zie foto's hieronder) Echter, met deze klepdeksels passen de uitlaatspruitstukken niet meer...

Dus wederom contact opgenomen met de VS en daar spacers besteld van 1 cm dik voor tussen de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk. Hierdoor komen de uitlaatspruitstukken 1 cm verder naar buiten te staan en is er (als het goed is) net genoeg ruimte voor de hoge klepdeksels. Er werd ons beloofd dat de spacers in voorraad waren maar dat bleek dus niet zo te zijn en voila, weer een vertraging... Maar gisteren zijn de spacers dus eindelijk binnen gekomen.

Op de foto zie je de motor zoals ie er nu bijstaat en een foto van de spacers. Nu nog wachten op een additief voor door de olie i.v.m. het inlopen en dan kan de olie op druk gepompt, de tuimelaars (roller rockers) afgesteld en proefdraaien. Als het zover is komt er uiteraard weer een filmpje.

Foto's:

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5

Update 05-01-2011

Hij loopt weer! Inmiddels heeft de (aangepaste) motor een uurtje of wat op de bok proefgedraaid. Vervolgens Hebben we de tuimelaars alemaal nagesteld en nog wat aan de gaskleppen veranderd. Hier hebben we de omloopkanaaltjes (nodig als er een benzinecarb. op zit) dichtgemaakt. Door dat er in totaal 8 gaskleppen zijn liep de motor met al die kanaaltjes veel te hard stationair. Nadat dit alles was gebeurd is de olie eruit gegaan en is er Castrol GTX olie in gegaan en een nieuw oliefilter gemonteerd. Daarna nog één laatste maal proefgedraaid voordat de motor er weer in gaat. Van dat proefdraaien hier een filmpje:




Hier een opsomming van alle componenten waar de motor nu uit bestaat:

Motor GM performance Gen.V 454 big block, 4-bolt main, one piece rear seal
Cilinderkoppen   Edelbrock performer alu cilinderkoppen, 110cc verbrandingskamer, extra grote geflowde inlaatkanalen, inlaatkleppen van 55,6mm, uitlaatkleppen van 47,8mm
Klepbediening Comp Cams X-treme marine nokkenas, hydr. klepstoters, Scorpion Racing full roller rockers (tuimelaars) met 1.7 ratio
Distributie Edelbrock Performer Link met dubbele ketting
Krukas Eagle gesmede langere slag (stroker) krukas, geschikt tot 1500pk, met slag van 108mm (i.p.v. 102mm)
Zuigers Keith Black hoog compressie zuigers voor een compressieverhouding van 10:7 (i.p.v. 8.6:1 origineel )met boring van 109,5mm (i.p.v. 108mm)
Drijfstangen Scat Racing stalen 'H-beam' drijfstangen
Ontsteking High Performance MSD 6m-2L multispark control box met MSD high vibration bobine, 8mm kabels, platinum bougies en MaxVolt verdeler
Inlaat Edelbrock Dual Quad inlaat met 2x four barrel LPG mixer (Impco 425)
Overig Clevite77 lagers, Flatout stalen koppakkingen met dikte van slechts 1mm


Nu moeten we de dubbele LPG verdampers nog voorzien van dubbele afsluiters en dubbele voorraadpotjes. Die voorraadpotjes komen erin om zeker te zijn dat er bij volgas accellereren genoeg LPG voorhanden is. Daarna inbouwen en proefvaren...
 

Update 07-01-2011

Vandaag wat tijd gevonden om de verdampers e.d. aan elkaar te zetten. We hebben het geheel op een stuk aluminium traanplaat gemonteerd en dat stuk traanplaat komt dan in zijn geheel binnen tegen de spiegel naast de motor.

Hieronder een foto van de verdamper set-up. Voor de duidelijkheid staat erbij wat wat is. De bovenste 2 zijn uiteraard de verdampers, daaronder de vacuumafsluiters en daaronder de filters/voorraadpotjes.

foto #1foto #2

Update 10-01-2011

De motor zit er inmiddels in en is ook helemaal aangesloten. Ook de staart is weer gemonteerd. Rest nu alleen nog een keer proefdraaien om te zien of alles het weer doet en dan even schoonmaken. En dan uiteraard PROEFVAREN!!

We hebben ook meteen een waterdichte schakelaar achterop gemaakt om de trim/tilt te kunnen bedienen. Dit is wat handiger bij bijvoorbeeld het monteren van de lichtbalk op de trailer.

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5

Update 27-01-2011

We hebben helaas nog niet gevaren of de motor in de boot proef laten draaien omdat één van de 2 LPG filter/voorraadpotjes lek is... En uiteraard zijn ze bij de leverancier ook op dus daar moeten we nog even op wachten.

Wel hebben we nog wat leuks ingebouwd. We hadden ergens op een schap nog een 'Dukes of Hazzard' toeter liggen en die hebben we voorin de neus van de boot gezet. Wel zo dat ie er makkelijk weer uit kan. Ook de schakelaar hebben we met een beugeltje onder het dashboard gezet,dus als 't niet meer leuk is kan ie er weer uit en dan blijven er nergens gaten over.

Ook komen er nog een paar 'Mobster Tabs' trimplaten op. Dit zijn de bekende Smart Tabs maar dan wat zwaardere uitvoering.

En vandaag is er nog een onderdeel uit de USA binnengekomen, namelijk een zgn. 'Drive Shower'. Omdat bij onze boot de uitlaat alleen maar open is (en er dus geen uitlaatwater door de staart gaat) en we ook de koelwater pick-up door de romp hebben zitten (er komt dus ook geen koelwater door de staart) kan het weleens gebeuren dat de staart te warm wordt. Daarom dus deze 'Shower'

Het water wordt onder de anti-cavitatieplaat opgenomen en vervolgens door een slang naar een soort douchekop geleid die op het bovenste deksel gemonteerd zit.

Foto's:

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 15-02-2011

Vorige week is eindelijk het LPG potje binnengekomen en dat is afgelopen zaterdag gemonteerd. Ook de trimflappen (Mobster Tabs) zijn zaterdag gemonteerd. Vandaag heeft de motor voor het eerst in de boot gelopen en alles lijkt goed te werken. Wat meteen opviel was dat ie echt heel heftig 'aan het gas hangt'. Je hoeft nu echt maar een beetje gas te geven en dan schiet het toerental al omhoog!

Wel hebben we nog 1 van de 2 LPG mixers gewisseld met een ander (gebruikt) exemplaar. Dit omdat er 1 mixer was die nauwelijks op de mengschroef reageerde. Dat is nu ook voor elkaar en beide mixers gaan ook mooi gelijkmatig en even ver open. Nu alles goed werkt kunnen we dus binnenkort eindelijk proefvaren. Uiteraard komt er dan ook weer een filmpje van.

Hieronder nog een fimpje van de lopende motor en wat foto's van de trimflappen:

foto #1foto #2foto #3

Update 07-03-2011

 Vanmiddag eindelijk de eerste proefvaart gemaakt en hoe! Boot liep boven verwachting. (vooral voor een eerste testvaart)

De snelheid die bij deze eerste testvaart is bereikt, houden we nog even voor ons. De laatste 500 RPM begint de prop te slippen, dus we moeten nog flink experimenteren om alles eruit te halen wat erin zit.

Wat wel meteen opviel was de enorme uitbarsting van geweld als je vanaf stilstand het gas vol open gooit. Er zit echt vreselijk veel power in!

Wel is het geluidsniveau wat omhoog gegaan. Eerst hoorde je bij stationair varen niets omdat de uitlaten dan nog onder water zitten, maar deze motor heeft veel meer compressie en klapt zo hard uit de uitlaat dat hij al bij stationair lopen het water achter de uitlaat wegblaast, zodat de uitlaat dan al 'boven' water zit.

Zachtjes de haven uit zit er dus niet meer in, maar daar is de boot natuurlijk ook niet voor...

De gemonteerde Smart Tabs werken overigens geweldig. De boot is op hoge snelheid echt veel stabieler, en hij blijft al bij een lagere snelheid in plané.

Uiteraard zijn er nog wat dingetjes die nog wat aandacht vereisen maar dat zul je met dit soort projecten altijd wel houden. Er zal altijd wel iets beter of anders kunnen.


Verder: GEWELDIG!

Hieronder nog een kort filmpje van de boot aan de steiger. Er komt de volgende keer zeker een filmpje van de boot terwijl hij (langs) vaart.
 



 

Update 14-03-2011

Vandaag wederom gevaren. Afgelopen week tussen de bedrijven door even wat kleine puntjes nagelopen/hersteld, dus het enige wat er nog moet is wat experimenteren met propellers.

De 23Pitch RVS 3-blads Rapture prop die erop zat was niet optimaal...

Dus hebben we vandaag getest met 2 RVS HR Titan4 props (zie foto onder). De leverancier had alleen net geen 23P dus hadden we een 21P en een 25P mee. Eerst hebben we de 25P geprobeerd en deze ging redelijk maar was bij WOT (volgas) toch net te groot. (ong 200 RPM minder dan met de 23P Rapture) Snelheid was ongeveer hetzelfde als met de originele prop, dus dat duid wel op minder slip.

Toen de 21P erop gezet, maar deze is echt veel te klein... We konden 'm bij volgas niet echt trimmen want dan kwam het toerental echt TE hoog...
Waarschijnlijk is een 23P 4-blads dus wel de Juiste. Als het goed is komen we dan op ongeveer hetzelfde toerental uit als met de RVS 3-blads en is de slip (hopelijk) weg of een stuk minder.

Wel hebben we een paar filmpjes geschoten.
Deze filmpjes zijn met de 21P prop dus niet volgas en bij een lagere snelheid dan de boot zou kunnen lopen. Ik schat dat er op de filmpjes maximaal zo'n driekwart gas wordt gegeven (4500RPM). Dit omdat we dus niet volgas durfden met deze prop.

Als het goed is gaan we binnenkort testen met een Mercury Revolution 4 23P propeller.
 


 


 



 

Update 11-05-2011

Nog steeds propellers aan het testen... Vooralsnog hebben we de beste resultaten met de 15x23 4-blads RVS Revolution prop. Echter, het is bekend dat een 3-blads prop een stuk sneller is. We hebben dus een prop waar de boot waanzinnig fijn mee vaart, nu nog een prop waar ie het hardst mee loopt.

Er is ook een Livorsi GPS snelheidsmeter gemonteerd zodat we altijd de echte snelheid kunnen aflezen zonder steeds een tomtom vast te hoeven houden.

De motor is er ook weer even uit voor wat kleine dingetjes. Zo zijn bijvoorbeeld de beide klepdeksels aangepast want deze bleken bij nader onderzoek niet goed aan te sluiten op de Edelbrock koppen waardoor er steeds motorolie bleef lekken. Ook is het 'remote oil filter' bracket verwijderd en zit het oliefilter nu op de oorspronkelijke plaats rechtsonder op het blok. Om wel de oliekoeler te kunnen behouden hebben we een slang pas laten maken tussen oliefilter en oliekoeler. Het gebied rond het rechterklepdeksel ziet er nu een stuk opgeruimder uit zonder oliefilter en de 2 dikke slangen.

Er worden nu nog 2 andere uitlaat eindstukken door de spiegel heen gemonteerd en dan kan de motor er definitief weer in. Onder wat foto's van de Hardin Marine uitlaat-tips die erin komen, een foto van de Livorsi GPS snelheidsmeter en wat foto's van de Revolution4 propeller.

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 17-05-2011

Afgelopen zaterdag tijd gemaakt om de boel weer in elkaar te zetten. Motor zit er weer in, uitlaat tips erop en staart er weer aan. Gelijk de olie van het staartstuk maar even ververst. Toen alles weer aangesloten zat hebben we de motor een flinke poos laten draaien om te zien of de olielekkage nu EINDELIJK over was....

En het lijkt erop dat de klepdeksels na wat modificaties nu eindelijk droog zijn. Het oliefilter lijkt ook droog te blijven dus we gaan de goede kant op.

Hieronder nog een foto van de achterkant van de boot met de nieuwe uitlaat-tips en ook nog een van de gemonteerde Livorsi GPS snelheidsmeter. Als we weer tijd hebben om te varen proberen we nog wat bewegende beelden te maken. Voor die tijd zullen we ook nog wat modificaties uitvoeren aan het onderwaterschip. Hierover binnenkort meer....
 

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 30-05-2011

Zoals in de vorige update vermeld is zouden we ook nog wat aan de romp gaan veranderen. Dit is dus wat we gemonteerd hebben:

Speedrails (voor wie willen weten wat dat zijn, hier link )

Deze rails zorgen kort gezegd voor meer lift van de boot, en dat is iets wat we vooral aan de achterkant nodig hadden. Er zitten 4 rails onder de boot van 1,5 meter per stuk. 2 zitten helemaal achteraan gemonteerd op de buitenste sprayrails en 2 zitten een meter vanaf de achterkant op de 2e sprayrails van buitenaf.

Afgelopen zaterdagmiddag zouden we uitgebreid gaan testen, maar door het slechte weer hebben we hooguit 15 minuten kunnen varen. Het resultaat is wel GEWELDIG!! Op het redelijk ruwe water meteen al een snelheidswinst van zo'n 7 km/h! Eerder bleven we steeds op dezelfde snelheid hangen, ongeacht type en maat van propeller e.d. Maar nu loopt ie een stuk verder door met de 15x23P 4-blad revolution!
Bij thuiskomst hebben we er dus een 16x26 RVS Suzuki prop op gezet. Waarschijnlijk is die net te groot, maar bij de volgende vaart gaan we toch eens kijken hoe de boot daarmee vaart.

Hieronder een paar foto's van de rails onder de boot en de Suzuki prop:

foto #1foto #2foto #3foto #4

Update 06-06-2011

Gisteren tussen de buien door even gevaren met de 16x26 Suzuki prop. Deze is toch echt te groot, maar wel een hogere snelheid gehaald dan de vorige keer met deze prop (nog zonder speedrails). Toerental bleef echter steken rond de 4100 RPM... Van de week komt er een 16x23 binnen en dan gaan we die eens proberen.

Wat wel echt opviel was dit: Met de 14.5x23 3 blads Rapture prop die er in eerste instantie opzat konden we bijna niet trimmen want dan ging de prop meteen caviteren (lucht slaan). Ook bij volgas varen en optrekken was er veel slip.

Met de 15x23 4 blads revolution was dat niet. Hiermee loopt ie niet het hardst, maar je kunt wel naar hartelust trimmen, en optrekken gaat ook zonder slip.

Met de 16x26 3-blads Suzuki prop kunnen we dus WEL weer maximaal trimmen zonder dat de boel gaat slippen! Dit is de 1e 3-blads propeller die we proberen waar het goed mee gaat!!

Kortom, we denken dat we met de juiste maat Suzuki prop (en dan met de grootste diameter van 16 inch) serieus kans maken om er een leuke snelheid uit te halen!

Uiteraard hebben we ook nog andere wensen en verbeteringen in petto, zoals bijvoorbeeld een set RVS headers ('spaghetti uitlaatspruitstukken) en wellicht in de toekomst een 'Extention box' voor het staartstuk (hierdoor komt de staart verder naar achter, net zoals een setback bracket bij een outboard)

We houden jullie zeker op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

 

Update 03-07-2011

Vandaag eindelijk weer tijd gehad om proef te varen (met de 16x23 3-blads RVS Suzuki prop) en het lijkt erop dat we nu eindelijk de juiste propeller hebben gevonden!!

Ongelooflijk hoeveel grip deze propeller heeft! Bij tussentijds accellereren schiet de boot gewoon letterlijk weg! Ook kan er met deze prop eindeloos getrimt worden zonder 'cavitatie'. We dachten eigenlijk dat een 4-blads propeller het hardst zou trekken, maar in dit geval is de 3-blads toch beter! Ook de topsnelheid is 6 km/h hoger dan ooit!

Hoe de boot nu vaart en aan het gas hangt is echt ver boven verwachting! We zijn er wel achter gekomen dat je echt veel meer vermogen nodig hebt dan je zou verwachten om topsnelheid te winnen. Je zou, als je daarnaar kijkt, misschien niet meteen verwachten dat deze motor bijna 2x zoveel vermogen heeft dan de originele. Maar zodra je het gas opentrekt en in je stoel wordt gedrukt merk je wel degelijk dat er aan de andere kant van de gaskabel echt een bruut stukje power hangt!

Dus het lijkt erop dat we (voor nu) even klaar zijn met experimenteren. Er komen nog speciale uitlaatspruitstukken op (headers) en dan zal er misschien nog wat veranderd moeten worden, maar dat zien we dan wel weer.

Ook hebben we wat aan de trailer veranderd. De enorme lichtbalk was nogal onhandig met het te water laten. We proberen meestal de lichtbalk in de auto te bewaren tot we uitgevaren zijn maar deze was echt TE groot. Ook de stekker voor de lichtbalk die aan de trailer hangt gaf steeds storing doordat die elke keer in het water kwam. Daarom hebben we nu de lichtbalk weggedaan en op de uitschuifbare balken waar de lichtbalk ophoort hebben we waterdichte LED lampen gemonteerd. Nu hoeven we bij het te water laten alleen nog de 2 balken met LED lampen in te schuiven en verder niets. De lampen blijven dus gewoon op de trailer zitten. Geen lichtbalken of stekkers meer.

Hieronder wat foto's van hoe het er nu uitziet.

foto #1foto #2foto #3

Update 12-10-2011

Eigenlijk tot dusver even weinig nieuws. We hebben afgelopen zomer een aantal malen met de boot gevaren en hij heeft het tot nog toe prima gedaan.


Voor de winter staan er nog wel wat aanpassingen op het programma:

  • Scherpere nokkenas met rolstoters. Er zitten wel al roltuimelaars (roller rockers) in, maar nog geen rolstoters. Dus om het 'af' te maken nog deze upgrade.
  • Montage van andere spruitstukken (zgn 'headers')
  • Uitzoeken of er een nokkenas is die nog net wat meer power bovenin geeft.
  • Revisie van de trimcilinders.

Zodra er weer wat gebeurd komt het uiteraard hier te staan.

 

Update 04-01-2012

Vandaag de Checkmate maar weer eens voor de dag gehaald voor wat kleine werkzaamheden.

Zo hebben we 'm de poetsbeurt gegeven die hij al sinds de zomer verdiend had. Ook hebben we de trailer voorzien van 2 zogenaamde 'invaarpalen'. Dit is een handig hulpmiddeltje om de boot recht op de trailer te krijgen.
Ook hebben we een mooie propellerhoes aangeschaft. Dit moest eigenlijk al langer omdat we afgelopen zomer de trailerverlichting hebben veranderd en er dus geen lichtbalk meer op de trailer zit.  
En als laatse puntje hebben we de poten van de voorstoelen 10cm korter gemaakt. Hierdoor zitten we voortaan meer achter de voorruit in plaats van erbovenuit.

Uiteraard weer wat foto's:
 

foto #1foto #2foto #3

Update 09-02-2012

Eindelijk weer wat te melden!

Zoals hierboven gezegd hebben we een Comp Cams nokkenas uit de 'X-treme marine' serie gemonteerd. Toch leek het ons dat het vermogen boven de 4500 RPM toch wat tekort schoot. (deze motor zou door de gebruikte delen zeker 6000 RPM aankunnen i.p.v. de 4600 RPM die een standaard MerCruiser big block mag draaien).

Nu is het zo dat het aanbod van nokkenassen zó groot is dat we door de bomen het bos niet meer zagen, en waren de verschillen tussen de specificaties soms zo klein dat we ook niet meer precies wisten of we nu wel of niet de voor ons goede nokkenas hebben.

Dus hebben we contact opgenomen met Comp Cams in de VS. We hebben alle gegevens van motor en staartstuk gestuurd (denk aan boring, slag, klepdiameter,compressieverhouding, type uitlaatsysteem, type inlaat, inlaatrunner volume etc) en vervolgens kwamen zij met een advies wat voor ons de beste/snelste nokkenas moest zijn. De aanbevolen nokkenas zou het meest vermogen leveren tussen 2200 en 5900 RPM. Nadeeltje is wel dat het stationair wel wat onregelmatig wordt met deze nokkenas.

Vandaag is de 'Cam kit' dus binnengekomen! We gaan meteen upgraden naar rolstoters (we hadden al de roltuimelaars) zodat we straks alles 'full roller' hebben.

De kit bestaat uit een nokkenas, rolstoters, stoterstangen, klepveren (de meegeleverde klepveren zijn 3-voudig, dus 3 veren in elkaar per klep, tegen 2-voudige klepveren die nu gemonteerd zijn) en klepveerschotels.

Hieronder een paar foto's van de set. Hierop is duidelijk te zien hoe monsterlijk groot de nokken op de nokkenas zijn.  De motor is inmiddels al uit de boot en morgen gaan we proberen een begin te maken met het monteren van al dit moois!! Meer foto's volgen snel..

foto #1foto #2foto #3

Update 10-02-2012

Vandaag de boel uit elkaar gehaald en begonnen met monteren. Op de foto's zie je het verloop vanaf het monteren van de nieuwe nokkenas. Ook een vergelijking tussen de oude nokkenas en de nieuwe, en tussen de oude klepveren en de nieuwe. Op de foto's is steeds de linker het oude onderdeel en de rechter het nieuwe.

Aan het einde van de dag hebben we het inlaatspruitstuk er even los opgelegd. Dit kan nog even niet vastgezet worden omdat we de verkeerde inlaatpakkingen hebben. Wachten is nu dus op een goed pakkingset en dan kan alles verder afgebouwd en de motor weer in de boot.

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7foto #8

Update 25-02-2012

Motor zit weer in elkaar en vandaag hadden we even de tijd om hem weer te monteren en even te laten lopen en de ontsteking e.d. af te stellen.

Hij loopt wel een beetje rommelig stationair door deze nokkenas, maar het viel ons eerlijk gezegd nog mee... Wel hangt ie nog veel beter aan het gas dan voorheen! We zijn erg benieuwd naar de resultaten op het water. 

UIteraard weer een kort filmpje en wat foto's:
 

foto #1foto #2foto #3

Update 03-05-2013

Zo het werd wel weer eens tijd.

Na vorig seizoen prettig gevaren te hebben (zonder enig probleem!) was het eigenlijk al lang tijd voor (voorlopig) de laatste modificatie;

De nieuwe Comp Cams 'full roller' nokkenas was al uitgerekend voor een motorconfiguratie met headers, en die zijn vandaag eindelijk binnengekomen uit de VS. Zoals jullie weten gaat bijna niets aan dit project vanzelf, dus ook hier waren weer wat haken en ogen aan.

De Checkmate heeft af fabriek de uitlaten wat lager in de spiegel zitten dan de 'standaard' maat. Dit was op zich geen probleem, want de fabrikant (Lightning Headers) heeft een zgn 'Low Port exit' model in de lijn. Deze headers hebben een bocht naar beneden waardoor ze qua hoogte de goede maat hadden.

HELAAS was er nog een kleinigheidje, de 2 uitlaten in de spiegel zaten namelijk ook nog 6cm dichter bij elkaar dan wat gebruikelijk was... Hier had Lightning geen standaard oplossing voor, dus na wat meetwerk en e-mail contact hebben ze bij Lightning een setje speciaal voor ons gemaakt. Ze hebben als uitgangspunt hun 'Low port exit' model gebruikt, maar dan de bochten wat meer naar binnen gedraaid.   

We hebben ze vanavond al even gemonteerd. Er moeten nog wat slangen veranderd worden en er moet nog ergens een bracket komen voor de ontstekingsmodule, maar hier alvast een paar foto's. De eerste foto is van één van de originele spruitstukken.
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6foto #7

Update 22-05-2014

Eindelijk weer eens een update van ons 'never ending project' 

Na vorig jaar het hele seizoen gevaren te hebben (wederom zonder problemen), hebben we zoals gewoonlijk afgelopen winter de motor uit de boot gehaald voor een servicebeurt en om wat dingen te checken en om de carterpan pakking te vervangen omdat deze bleef lekken.

Ook hebben we wat onderzoek gedaan en wat informatie ingewonnen over de originele Thunderbolt ontsteking die we op de motor gebruikten. Aangezien de MerCruiser V8 motoren waar deze ontstekingen opzitten normaalgesproken nooit boven de 5000RPM uitkomen leek deze ontsteking ons toch niet optimaal voor onze 6000+ RPM motor. Uiteindelijk bleek er eigenlijk maar één ontsteking écht goed te zijn, en dat is de MSD high perfomance Marine ontsteking. 

Deze ontsteking wordt door diverse bouwers van high performance marine motoren gebruikt. De ontsteking bestaat simpelweg uit een versterker/regeleenheid die niet alleen zorgt voor een vreselijk sterke vonk, maar ook een paar keer snel achter elkaar vonkt per zodat er een optimalere verbranding is. Ook heeft deze regeleenheid géén toerenbegrenzer en loopt de vervroeging veel verder door bij hogere toerentallen. Daarnaast zitten er in de set ook nog een MSD high vibration bobine, 8mm bougiekabels en een MaxVolt high perf. verdeler.

Ook zijn we overgestapt naar een ander type LPG mixers. De vorigen functioneerden op zich prima, maar de nieuwe zijn beter af te stellen (stationair en vollast apart, tegen 1 afstelmogelijkheid bij de vorigen) en dat leek ons beter, vooral in combinatie met de nieuwe ontsteking.

Hieronder een paar foto's van de ontsteking aan de motor gemonteerd. Nu is het zaak de motor weer in de boot te hangen en te kijken of er merkbare verbetering is.
 

 

foto #1foto #2foto #3

Update 04-05-2015

De Checkmate is inmiddels verkocht met de originele 7,4 liter motor.

De 496 stroker motor is ook verkocht, deze komt in een 25ft Quer consoleboot. De (op)bouw van deze boot kunt u elders op deze site volgen.

Zelf hebben we ook alweer een nieuw project staan. Ook dit project zullen we weer van begin tot eind met u gaan delen. Een tipje van de sluier: Het is een klassieke boot, en de basis van de motor is een Ford V8. Deze keer gaan we op benzine en het woord 'blower' is al vaak gevallen... Géén jet maar wel weer gewoon een staartstuk.. Doel is sneller én meer vermogen dan de Checkmate..

Stay tuned...